:::: MENU ::::
Julia ve Knet ile Derin Öğrenmeye Giriş

İSMAİL ARI YAZ BİLİM OKULU’nun Ardından…

İsmail Arı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Bilimsel Eğitim Etkinliği 31 Temmuz – 4 Ağustos 2017 günleri arasında İstanbul’da Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği binasının B4 sınıfında yaklaşık 100 kişinin katılımıyla gerçekleşti. Bu etkinlikte anlatılan sunular, edindiğim tecrübeler ve bazı kişisel görüşlerime yer vererek hem bu etkinliği düzenleyen değerli insanlara teşekkür etmek, hem de bu tarz etkinliklere katılıp/katılmama konusunda kararsız olan kişilere bir yol göstermek istiyorum.

İsmail ARI kimdir?

İsmail ARI, Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği doktora öğrencisi ve araştırma görevlisi iken 23 Aralık 2013 tarihinde hayata gözlerini yummuştur. Kısa ömründe bir çok başarıya imza atmış ve çevresi tarafından da çok sevilmiş bir karakterdir. 2010-2011 yıllarında Yüksek Lisans döneminde özellikle Matlab öğrenirken kendi internet sitesindeki içerikleri sürekli takip ettiğimden benim de bir ağabeyim, arkadaşım, hocam olmuştu. Vefat ettiği gün adını haberlerde okuduğumda bir tanıdığım vefat etmiş gibi üzülmüştüm. Arkasında kalan hocaları ve arkadaşları onun anısını bu şekilde yaşatmaya karar vermesiyle birlikte bu etkinliğe katılma arzum daha da artmıştı ve katılmam nasip oldu.

Teşekkür…
Tamamen gönüllü bir organizasyon yani bir sponsoru ve resmi bir destekçisi olmadan bu güzel etkinliği gerçekleştiren Lale AKARUN hocamız başta olmak üzere, özellikle organizasyonla ilgilenen ve ortalarda en çok görünen Abuzer YAKARYILMAZ, Arzucan ÖZGÜR ve Gönül AYCI’ya (başka kişilerde olabilir ben onları tanıyamadım) çok teşekkür ederim.

Etkinlik öncesi yayınlanan programda küçük değişiklikler yapılarak Perşembe günü öğleden sonrası boşaltılmış ve bir eğitimci yerine başka bir eğitimci gelmişti.

Etkinlik programı aşağıdaki şekilde işledi:

Yapay Sinir Ağları: Perceptron’dan Derin Öğrenmeye başlıklı eğitimi Zehra ÇATALTEPE verdi. YSA’dan Derin Öğrenme’ye geçişi gayet güzel bir şekilde anlattı. Hem akademisyen, hem de girişimci olarak (http://tazi.io/) hayatına devam eden Zehra hoca hem anlatımıyla hem de heyecanıyla konuyu özümsememi sağladı. Bu dersi dinlerken hem not almam gerektiğine kanaat getirdim, hem de bu etkinlikteki anlatımlarla ilgili bir kaç cümle yazarak insanlara faydalı olmak istedim. Ders sırasında pratik, kesin, basit ve faydalı o kadar çok bilgi verdi ki, dersin arasında hemen gidip bir defter alıp, ilk derste dinlediklerimi not aldım ve etkinlik boyunca da not almaya devam ettim.

Bu dersin ardına 4 Ağustos Cuma günü aldığımız Furkan KIRAÇ’ın Büyük Veri ve Bilgisayarla Görme Dersi verilseydi daha faydalı olurdu. Zira Furkan hocamda en basitten alarak, adım adım sürece bir ışık tuttu ve anlatımı gerçekten çok iyiydi. Bazı ana konuları biliyoruz varsayarak devam etti. Bildiği bir konuyu bilmeyenlere anlatmak her babayiğidin harcı değil lakin Furkan hocam bence bu işi en iyi yapanlardan birisidir. C++17 ve C++’ın Geleceği konusunda da tüm programlama dilleri sunularında olduğu gibi subjektif değerlendirmeler vardı. Fakat özellikle C++ 2011 sonrasında bir atağa geçmiş ve stabil/hızlı bir programlama dili olduğundan tercih edilebileceği vurgulandı.

Kamer KAYA, Büyük Veri için Veri Yapıları ve Algoritmalar eğitimini verdi. Başka bir etkinlikteki anlatıma ulaşabilirsiniz. Örnekleme nedir? Özetleme nedir? Akan veri için ne tip algoritmalar kullanılabilir? gibi sorulara cevaplar aldım. Belki temelimin olmayışı ve ders içeriğinin sunum ile işlenmeye uygun olmamasından dolayı biraz sıkıldım.

Daha sonra, Lale AKARUN hoca İşaret Dili ve İşmar Tanıma konusunu anlattı. Özellikle bilgisayarlı görmenin son 20 yılını özetledi. Hangi alanlar doldu, hangi alanlar hala çalışılabilir onlardan bahsetti. İşmar nedir? onu anlattı 🙂 {el, göz, kaş ya da başla yapılan ve bir şey anlatmaya çalışan işaret.} Ayrıca etkinlikteki sosyal kısımlara mutlaka katılmamızı tavsiye etti.

İlk günün sonunda Tanışma Çayı yapıldı. Yaklaşık 60-70 kişi kim olduklarını, hangi pozisyonda olduklarını, hangi konuyu çalıştıklarını kısaca özetledi. Bunun sonunda da ilgili konuda çalışan arkadaşlar birbirlerini belirlemiş oldu. Benim çalışma alanımla ilgili de çalışan bir arkadaşla tanışmış olduk, kendisi burada yazdığım yazılardan faydalandığını belirtti. Bu da beni bir kez daha burada yazı yazma konusunda iştahlandırmış oldu.

1 Ağustos Salı günü Kerem ALTUN’ın Optimal Kestirim: Kalman Filtresi ve Saklı Markov Modelleri anlatımıyla başladı. Temel istatistik ve olasılık bilgisi verdikten sonra, bağımlı/bağımsız değişken nedir?, markov zinciri, saklı markov modeli ve kalman filtresini anlattı.

Üç Boyutlu Bilgisayarlı Görmeye Giriş Yusuf Sinan AKGÜL sundu. Çok heyecanlı ve yaptığı işten keyif alan bir hali vardı. En temel optik bilgisinden başlayarak süreci anlattı. Homojen koordinat nedir? öğrenmemiz için hepimizden söz aldı, derse misafir katılan Tayfun AKGÜL hoca bile heyecanlanmış olacak ki bende öğreneceğim diye Bilimsel makale yazımı ve etiği söyleşisinde bu durumu bizlerle paylaştı. Tayfun AKGÜL ve Lale AKARUN hocalar önderliğinde genel etik değerler hakkında bir söyleşi yapıldı. Genel olarak kendi cümlelerinizle makale yazın, kötü konferanslara ve dergilere yayın göndermeyin, dürüst olun gibi tavsiyelerde bulundular.

Ali Taylan CEMGİL, İlişkisel Veri Analizi‘ni anlattı. Matrislerdeki veriyi nasıl yorumlamamız gerektiğini öğrendik.

2 Ağustos günü Mehmet GÖNEN, Kanser Biyolojisi için Yapay Öğrenme konusundan bahsetti. ABD’nin Kanser Araştırma Enstitüsü’nün yaptığı çalışmalar sonrası kendisine iş teklif etmesi en hoşuma giden kısımlardan birisi olmuştur. Zira genelde insanlar iş ister, oysa hocamıza iş kendisi gelmiştir. Buradan bir kez daha namerde muhtaç olmak için adam gibi çalışıp, kaliteli bir insan olursak inandığımız gibi yaşayabilmemiz hususunda daha özgür olacağımız ortaya çıkmaktadır.

Julia ve Knet ile Derin Öğrenmeye Giriş konusunu Deniz YÜRET anlattı. Julia dili üzerinde bir Derin Öğrenme kütüphanesi olan Knet geliştiricisi olan Deniz YÜRET, platformun kullanımını izah etti. Sektörde çok ve büyük rakipleri olan bu dil, umarım açık kaynak kodlu oluşunu avantaja çevirebilir. Benzer içeriğe buradan ulaşabilirsiniz.

Çarşamba gününün sonunda İnsanlar Öğrenen ve Kendini Geliştiren Robotlar konusunu Barış AKGÜN anlattı. Henüz yolun çok başında olan insandan öğrenme süreci çalışa yapılabilecek bakir bir alan olarak göze çarpmaktadır lakin çok sabır istemektedir.

Kadın akademisyenler ve sorunları başlıklı söyleşiye çağrılmamıza rağmen baş sorun erkekler ve kadınlara yönelik yaptıkları kadınlar tarafından beğenilmeyen hareket tartışılacağını önyargılı bir şekilde düşündüğümden katılmadım 🙂

Birkaç poster sunumu ve doktora konsorsiyumu yapıldı fakat dinleyemedim.

Mehmet Burak SAYICI, Bilkent Üniversitesi Endüstri Mühendisliği 1. sınıf öğrencisi olmasına rağmen Makine Öğrenmesi konusunda oldukça hevesli. Kendisi GTA oyunu içerisinde arabaların şeritleri takip ederek otomatik olarak gitmesi için yaptığı bir geliştirmeyi anlattı. Ayrıca kendisi Youtube üzerinden dili döndüğünce Makine Öğrenmesi dersleri anlatmaktadır.


Sanayide Bilgisayarlı Görme: Araştırmacı Kariyeri için Tavsiyeler konusunu sektörün içinden Ceyhun Burak AKGÜL anlattı. Vispera şirketinin çalışmalarını anlatarak, Türkiye’de bu işler olmaz ön yargısını yıkmak için çalıştıklarını anlattı.

4 Ağustos Cuma öğleden sonra Aydın ULAŞ Benzeşmezlik Tabanlı Örüntü Tanıma ve MR İmgelerinden Şizofreni Tanımaya Uygulanması konusunu anlattı. Kendi ifadesiyle şizofreni tanımanın zor olduğunu öğrendik. Ayrıca DDOS saldırı tespiti ve telekomünikasyon alanlarında çalıştığından onlardan da bahsetti.

Son olarak Kerem ALTUN, İnsan Robot Etkileşiminde Yapay Öğrenme konusunu anlatmak için geldiğinde, etkinliğin sonuna gelmenin rehavetiyle halkımız henüz tam toplanmamıştı. Abuzer YAKARYILMAZ hoca ile sınıfın kapısından giremeyen kitleye işte böyle bakıyorlardı:

Son olarak katılım belgesi ile yazımızı bitirelim:

Tüm emeği geçenlere teşekkür ederim.